Przedmiot opracowania obejmuje:
- wykonanie inwentaryzacji budynku
- wykonanie audytu energetycznego
- wykonanie dokumentacji technicznej - projektu budowlano
- uzyskanie wymaganych prawem uzgodnień,
- informacje dla wykonania planu BIOZ dla robót będących przedmiotem zamówienia, z uwzględnieniem wymagań ochrony środowiska naturalnego,
- wykonanie przedmiaru robót
- wykonanie kosztorysu inwestorskiego
- wykonanie kosztorysu ofertowego
- opracowanie szczegółowych specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót,
- sporządzenie pełnej dokumentacji obliczeń cieplnych i energetycznych,
Cel szczegółowy: Kompleksowa modernizacja energetyczna (tzw. głęboka modernizacja oparta o system
monitorowania i zarządzania energią) wraz z wykorzystaniem instalacji OZE (odnawialne źródło energii),
wymianą źródeł ciepła i wyposażenia na energooszczędne.
Inwestycja ma zwiększyć efektywność energetyczną w kompleksie szkolnym. Zracjonalizować zużycie i
ograniczyć straty energii, co doprowadzi do zmniejszenia zapotrzebowania na energię.
Oczekiwane będzie zastosowanie technologii i rozwiązań projektowych zapewniających możliwie
maksymalne zwiększenie efektywności energetycznej z udziałem instalacji OZE (np. Fotowoltaicznej).
Miejsce realizacji
Budynek wolno stojący, (opis stanu istniejącego w formie informacji )
- powierzchnia użytkowa: 1707,0m2
- powierzchnia zabudowy: 1946,18,0 m2
- kubatura: 10000,0 m3
- sposób ogrzewania – kotłownia gazowa.
Powyższe parametry są powierzchniami przybliżonymi i podanymi na podstawie projektu budowlanego
opracowanego w 2006r. dla potrzeb termomodernizacji budynku.
Uwaga ! W celu określenia prawidłowych powierzchni i kubatury obiektu należy odbyć wizję lokalną na obiekcie oraz
wykonać inwentaryzację budynku, a następnie na jej podstawie określić właściwe parametry obiektu.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia:
1. Głęboka modernizacja energetyczna budynków ochrony zdrowia wraz z wymianą oświetlenia tych obiektów
na energooszczędne, obejmująca takie elementy jak:
1. ocieplenie ścian, stropów, fundamentów, stropodachów lub dachów,
2. modernizacja lub wymiana stolarki okiennej i drzwiowej lub wymiana oszkleń w budynkach na
efektywne energetycznie,
3. izolacja cieplna, równoważenie hydrauliczne lub kompleksowa modernizacja instalacji ogrzewania lub
przygotowania ciepłej wody użytkowej, wraz z podłączeniem do sieci ciepłowniczej lub wymianą źródła
ciepła (kotły gazowe, kotły na biomasę),
4. przebudowa i/lub budowa klimatyzacji i systemów chłodzących,
5. likwidacja liniowych i punktowych mostków cieplnych,
6. zastosowanie automatyki pogodowej i systemów zarządzania zużyciem energii w budynku (w tym zawory
termostatyczne),
7. modernizacja instalacji elektrycznej budynku, która skutkować będzie ograniczeniem strat energii,
8. instalacja OZE w modernizowanych energetycznie budynkach, (fotowoltaika i kolektory).
9. instalacja urządzeń wysokosprawnej mikrokogeneracji,,
10. modernizacja lub wymiana oświetlenia (zamontowanego w / na budynku na stałe).
11. W ramach przedmiotu zamówienia należy również opracować pełno branżową dokumentację projektowo-
kosztorysową w zakresie niezbędnym do uzyskania prawomocnego pozwolenia na budowę (lub zgłoszenia
robót budowlanych) umożliwiającej przygotowanie i przeprowadzenie przez Zamawiającego postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie robót budowlanych, pod nazwą:
„Termomodernizacja i adaptacja budynku SPZOZ w Lesku na cele opieki długoterminowej.
12. Opracowanie audytu energetycznego budynku.
13. Opracowanie audytów efektywności energetycznej oświetlenia wewnętrznego.
14. Opracowanie audytu efektywności energetycznej oświetlenia zewnętrznego (terenu)
2. Przedmiot zamówienia obejmuje swoim zakresem:
2.1. - Wykonanie audytu energetycznego dla budynku wraz z modernizacją kotłowni, instalacji sanitarnych,
istniejącego oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego (teren wokół budynku) zgodnie z wytycznymi określonymi w pkt. I.
Audyt energetyczny winien być wykonany w sposób umożliwiający podjęcie działań umożliwiających
głęboką modernizację energetyczną budynku wraz z wymianą wyposażenia budynku na
energooszczędne zgodnie z wytycznymi zawartymi w Programach Operacyjnych współfinansowanych
ze środków UE.
Audyt efektywności energetycznej oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego (terenu) winien być
wykonany w sposób umożliwiający podjęcie działań umożliwiających głęboką modernizację
energetyczną budynku wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne zgodnie z
wytycznymi zawartymi w Programach Operacyjnych współfinansowanych ze środków UE.
Kompleksowość modernizacji ma obejmować swoim zakresem wszystkie opłacalne pod względem
ekologicznym i ekonomicznym działania wymienione w Programach Operacyjnych współfinansowanych
ze środków UE.
Przy ocenie opłacalności przedsięwzięcia polegającego na termomodernizacji ścian zewnętrznych należy
uwzględnić koszty usunięcia z elewacji dotychczasowego ocieplenia zawierającego azbest oraz wszystkie
koszty związane z jego utylizacją.
Przyjęta technologia ocieplenia ścian musi umożliwić jej wykonanie w obiekcie czynnym w sposób nie
powodujący przerw w pracy budynku.
Uwaga! Opracowanie musi umożliwić Zamawiającemu uzyskanie zmniejszenia rocznego zapotrzebowania
na energię o co najmniej 25%, jest to warunkiem niezbędnym przystąpienia do wykonania tego zadania.
2.2. Wykonanie pełno branżowej dokumentacji projektowo – kosztorysowej (projekt budowlany i
wykonawczy) na podstawie audytu energetycznego o którym mowa w pkt. 2.1. obejmuje:
a) opracowanie projektu budowlanego w koniecznym zakresie wraz z inwentaryzacją obiektu, oraz
uzyskaniem wymaganych opinii oraz (jeżeli będzie to konieczne) niezbędnych decyzji wydanych na
podstawie ekspertyz, który obejmuje:
a.1. Termomodernizację budynku
a.2. Modernizację instalacji centralnego ogrzewania wraz z wymianą głowic termostatycznych oraz z
zastosowaniem automatyki pogodowej, modernizację instalacji ciepłej wody użytkowej,
modernizację kotłowni (wymiana kotłów i infrastruktury towarzyszącej na nowe oraz remont
samego pomieszczenia kotłowni – tynki, płytki na ścianach i posadzce, malowanie ścian i sufitu) a.3.
Modernizację oświetlenia wewnętrznego, zewnętrznego (terenu) w zakresie przewidzianym przez
audyt energetyczny, w tym budowę inteligentnych energooszczędnych systemów oświetlenia w
budynkach;
a.4. Montaż indywidualnych liczników ciepła, ciepłej wody, instalacji termostatów i zaworów
podpionowych, jeżeli będzie to wynikać z przeprowadzonego audytu energetycznego;
a.5. Dostosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych poprzez zaprojektowanie podjazdu dla osób
niepełnosprawnych oraz dwóch wind (jedna osobowa, druga dostosowana do przewożenia osób na
łóżkach)
a.6. Zaprojektowanie w razie potrzeby dodatkowej/ych klatki schodowej uwzględniającej spełnienie
przepisów przeciw pożarowych stref pożarowych, oraz wykonanie instalacji oddymiającej klatki
schodowe. Należy również uwzględnić montaż drzwi p-poż
a.7. Zaprojektowanie instalacji klimatyzacji opartych na wodzie lodowej
a.8. Modernizacja instalacji elektrycznej budynku
a.9. Zaprojektowanie instalacji teletechnicznych (przyzywowej, monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego, komputerowej, telefonicznej, internetowej, kontroli dostępu i innych ustalonych z Zamawiającym)
a.10. Zagospodarowanie terenu wokół budynku (utwardzenie placu kostką, oświetlenie terenu wokół
budynku, wykonanie nowych murków oporowych, schody zewnętrzne, zieleń)
a.11. WAŻNE: Z uwagi na duży stopień zagrzybienia i zawilgocenia ścian piwnic w projekcie należy
przewidzieć wykonanie izolacji poziomej poprzez wykonanie iniekcji ciśnieniowej na wszystkich
ścianach (wewnętrznych i zewnętrznych) oraz wykonanie tynków renowacyjnych na wszystkich
ścianach (wewnętrznych i zewnętrznych)
a.12. Innych ustalonych z Zamawiającym na etapie wykonywania dokumentacji projektowej
b) złożenie w imieniu Zamawiającego kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę lub zgłoszenie robót
budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę
c) wykonanie projektów wykonawczych (jeżeli stopień złożoności projektowanych robót będzie tego
wymagał) w zakresie obejmującym branże:
- architektoniczną w tym zagospodarowanie zewnętrzne,
- konstrukcyjną jeżeli będzie wymagana przyjętymi rozwiązaniami projektowymi,
- instalacji w zakresie w zakresie przewidzianym przez audyt energetyczny.
d) wykonanie kosztorysu inwestorskiego i przedmiarów robót
e) Wykonanie Specyfikacji Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych (STWiORB) dla wszystkich branż
2.3. Wykonana dokumentacja ( audyty energetyczne i dokumentacja projektowa) musi uwzględniać i spełniać
wymagania Zamawiającego (winna być na bieżąco z nim konsultowana) i musi być zgodna z
obowiązującymi przepisami prawa.
Dokumentacja projektowa wymaga na każdym etapie jej wykonywania uzgadniania i zatwierdzenia przez
Zamawiającego. Końcowa wersja dokumentacji musi zostać pisemnie zatwierdzona przez Zamawiającego.
2.4. W ramach zamówienia obowiązkiem Wykonawcy będzie również sprawowanie nadzoru autorskiego.
2.5 W ramach zamówienia obowiązkiem Wykonawcy będzie wykonanie inwentaryzacji budowlanej budynku
Zamawiający wymaga aby Wykonawca wykonał przedmiot zamówienia w zakresie:
3.1. (audytu energetycznego) z uwzględnieniem wymagań zawartych w:
a) Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 10 sierpnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu
sporządzania audytu efektywności energetycznej, wzoru karty audytu efektywności energetycznej
oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz. U. z 2012 nr 962).
b) Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i
form audytu energetycznego oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także
algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (Dz. U. Nr 43, poz. 346 ze zm.)
c) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego oraz części audytu
remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia
termomodernizacyjnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 1606).
3.2. Opracowany audyt energetyczny musi być kompletny z punktu widzenia celu, któremu ma służyć.
Uwaga ! WAŻNE: Wszystkie audyty należy opracować zgodnie z wytycznymi Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014 - 2020 Oś priorytetowa III. Czysta Energia Działanie 3.2 Modernizacja energetyczna budynków – budynki ochrony zdrowia
3.3. (wykonanie Projektu) zgodnie z:
a) kryteriami dotyczącymi efektywności energetycznej ujęte w Dyrektywie 2012/27/UE z dnia 25
października 2012 r.
b) kryteriami dotyczącymi efektywności energetycznej ujęte w Dyrektywie 2006/32/WE w sprawie
efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych.
c) Ustawą Prawo Budowlane z 7.07.1994 ( tekst jednolity Dz. U. z 2013, poz. 1409 z póź. zmianami)
d) Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim
powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (tekst jednolity Dz. U. z 2015, poz. 1422)
oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym w szczególności:
e) Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r.
w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 462 z późn. zm.),
f) Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 26.06.2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim
powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą
(Dz. U. z 2012 r. poz.739 z późn. zm.) – w przypadku przeznaczenia budynku na ZOL
3.4. Wykonania dokumentacji kosztorysowej (kosztorys inwestorski, przedmiary) zgodnie z:
a) Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 18.05.2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw
sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz
planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno- użytkowym
(Dz. U. nr 130 poz. 1389).
4. W związku z tym, że dokumentacja projektowa będąca przedmiotem zamówienia będzie stanowiła podstawę
opracowania SIWZ w późniejszym postępowaniu przetargowym na wybór wykonawcy robót budowlanych
dla w/w zadania, Wykonawca zobowiązany jest do sporządzenia jej zgodnie z wymaganiami wynikającymi z
ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004r (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 z późn. zm).
5. W trakcie postępowania przetargowego na wykonanie robót budowlanych Wykonawca będzie zobowiązany
do udzielania odpowiedzi na pytania skierowane do Zamawiającego dotyczące zapisów dokumentacji
projektowej.
6. Wykonana dokumentacja winna posiadać wszelkie niezbędne uzgodnienia i pozwolenia wymagane przepisami
prawa.
7. Dokumentacja wykonawcza (projektowa) i jej uszczegółowienie winne pozwalać na określenie dokładnego
sposobu wykonania i zakresu prac budowlano- instalacyjnych oraz dokonania odbioru wykonanych robót.
8. W trakcie realizacji przedmiotu zamówienia do obowiązków Wykonawcy należy:
a) wizja lokalna obiektu i szczegółowe zapoznanie się z terenem inwestycji;
b) sprawdzenie dostarczonej inwentaryzacji budowlanej oraz sporządzenie inwentaryzacji instalacji w
zakresie koniecznym do właściwego wykonania projektu, a w przypadku braku inwentaryzacji budynków
sporządzenie jej własnym staraniem i na własny koszt;
c) sporządzenie mapy do celów projektowych własnym staraniem i na własny koszt ;
d) uzyskanie wszystkich wymaganych prawem uzgodnień, opinii, odstępstw itp.;
e) sporządzenie innych opracowań, niezbędnych z punktu widzenia kompletności dokumentacji pod kątem
uzyskania decyzji organów administracji państwowej i samorządowej czy innych jednostek branżowych
uzgadniających dokumentację;
f) wykonanie koncepcji kompleksowej modernizacja energetycznej budynków ( w tym sposobu ocieplenia
ścian zewnętrznych i kolorystyki elewacji) i uzyskanie jej akceptacji przez Zamawiającego przed
wykonaniem projektu budowlanego i projektów wykonawczych
g) wykonanie kompletnego projektu budowlanego
h) złożenie kompletnego wniosku o pozwolenie na budowę (lub zgłoszenie na wykonanie robót budowlanych
niewymagających pozwolenia na budowę)
i) wykonanie kompletnych projektów wykonawczych branżowych jeżeli stopień złożoności projektowanych
robót będzie tego wymagał, bądź na żądanie Zamawiającego;
j) wykonanie przedmiarów i kosztorysów budowlanych oraz zbiorczego zestawienia kosztów (ZZK);
k) wykonanie specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót dla wszystkich branż
l) sprawowanie nadzoru autorskiego nad realizacją inwestycji z zastrzeżeniem, że nadzór autorski nad
wykonaniem robót na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowo-kosztorysowej będzie
przedmiotem osobnej umowy podpisanej z Zamawiającym w momencie rozpoczęcia realizacji inwestycji.
Uwaga: Zamawiający przewiduje, że czas od przekazania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia realizacji obiektu na podstawie tej dokumentacji może wynieść do 2 lat.
8. Forma opracowania dokumentacji i wymagana ilość opracowań
1. W wymaganym terminie Wykonawca wyda Zamawiającemu :
a) opracowanie -Audyt energetyczny wykonany w 5 egzemplarzach w formie pisemnej w języku polskim
oraz w formie elektronicznej zapisanej na płycie CD przy użyciu programów ogólnodostępnych (np.
AutoCad). Wszystkie pisemne egzemplarze audytu energetycznego oraz załączniki zostaną wykonane w
formacie A-4 w sposób uniemożliwiający jego zdekompletowanie oraz winny być ponumerowane.
b) dokumentację projektową - wykonanie pełno branżowej dokumentacji projektowo – kosztorysowej w
formie papierowej oraz elektronicznej, w następującej ilości egzemplarzy:
a. Projekt budowlany – 7 egz. w wersji papierowej + 2 egz. na płycie CD,
b. Projekt wykonawczy - 5 egz. w wersji papierowej + 2 egz. na płycie CD,
c. Kosztorys inwestorski – 4 egz. w wersji papierowej + 2 egz. na płycie CD,
d. Przedmiar robót – 4 egz. w wersji papierowej + 2 egz. na płycie,
e. Specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych (STWiORB) – 4 egz. w wersji
papierowej + 2 egz. na płycie CD w wersji edytowalnej i pdf,
e.1. Na płytach CD należy przygotować:
a. Dokumentację rysunkową z Projektu budowlanego i wykonawczego w wersji elektronicznej należy
przygotować w formacie „.PDF“ oraz „.DWG“,
b. STWiORB oraz opisy do dokumentacji w wersji „PDF” oraz „DOC”
c. Kosztorysy inwestorskie , przedmiary należy przygotować w formacie „.PDF“ oraz „.ATH“
2. Przedmiot umowy stanowi „utwór” w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
pokrewnych ( t. jednolity Dz. U. Z 2006 roku nr 90 poz. 631 ) i podlega ochronie przewidzianej w tych
przepisach – szczegółowe określenie praw i obowiązków związanych z przeniesiem praw autorskich zostały
zawarte w § 7 projektu umowy .
3. Pozostałe warunki dotyczące zapiera projekt ( wzór) umowy załącznik nr 2.
Termin wykonania przedmiotu umowy Zamawiający ustala na:
3.1. wykonanie audytu energetycznego – do 14 dni od dnia podpisania umowy.
3.2. wykonanie pełno branżowej dokumentacji projektowo – kosztorysowej
– maksymalnie 40 dni od dnia podpisania umowy. ( termin wymagany do 05.04.2018r.)
Za termin wykonania zamówienia będącego przedmiotem niniejszej umowy uważa się dzień złożenia dokumentacji projektowej w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego w Lesku
- Aktualny odpis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej, wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu ( kserokopia ).
- Dokumenty potwierdzające posiadanie uprawnień/pełnomocnictw osób składających ofertę, o ile nie wynika to z przedstawionych dokumentów rejestrowych ( jeżeli zachodzi taka konieczność )
- O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się oferenci, którzy spełnią następujące warunki:
- posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności określonej w zapytaniu ofertowym,
jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień – Wykonawca składa oświadczenie na
Druku OFERTA załącznik nr. 1 - na rządnie Zamawiającego załączy odpowiedni dokument.
b) posiadają niezbędna wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami
zdolnymi do wykonanie pw. zamówienia; – Wykonawca składa oświadczenie na Druku OFERTA
załącznik nr 1 - na rządnie Zamawiającego załączy odpowiedni dokument.
1. Oferty należy złożyć na adres: Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Lesku,
38-600 Lesko, ul. K. Wielkiego 4, sekretariat budynek Przychodni , osobiście, pocztą, pocztą kurierską
w terminie do 26/02/2018r do godz. 10:00 ( liczy się data i godz. wpływu do siedziby Zamawiającego).
2. Otwarcie ofert nastąpi w Samodzielnym Publiczny Zespole Opieki Zdrowotnej w Lesku,
38-600 Lesko, ul. K. Wielkiego 4, bud Przychodni pok. 231 w dniu 26/02/2018r o godz. 10:05
Kryteria oceny ofert, ich znaczenie (waga) oraz opis sposobu przyznawania punktacji:
Zamawiający wybierze ofertę najkorzystniejszą, zgodnie z poniższymi kryteriami: Cena brutto całości zamówienia - 100%
Oferty zostaną ocenione wg poniższego systemu punktowego, przyjmując zasadę, że 1% = 1 punkt.
Kryterium cena rozpatrywana będzie na podstawie ceny brutto za wykonanie całości przedmiotu zamówienia,
podanej przez Wykonawcę na druku OFERTA zał. nr 1.
Ilość punktów w tym kryterium zostanie obliczona na podstawie poniższego wzoru:
C - Cena = Najniższa cena brutto oferty ( ważnej oferty) / Cena brutto oferty ocenianej x 100
Maksymalna liczba punktów, jakie możne otrzymać oferta w kryterium cena wynosi 100 punktów.
Zamawiający udzieli zamówienia Wykonawcy, którego oferta uzyska największą ilość punktów za oferowaną cenę brutto.
Punkty będą liczone z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
W celu uniknięcia konfliktu interesów, zamówienie nie może być udzielone podmiotom powiązanym osobowo lub kapitałowo z zamawiającym. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na:
- uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
- posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,
- pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,
- pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Warunki zmiany:
a. istotne błędy pisarskie w treści Umowy (np. w opisie przedmiotu umowy, w wysokości wynagrodzenia kwotowo lub słownie),
b. wprowadzenie lub zmiana podwykonawcy lub zmiana zakresu realizacji zamówienia przez podwykonawcę, na pisemny wniosek Wykonawcy- jeśli dotyczy,
c. brak środków na realizację zadania lub wystąpienie innych nie przewidzianych przyczyn, z powodu których Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany ostatecznego terminu realizacji przedmiotu umowy lub rezygnacji z realizacji części lub całości zadania,
d. zmiany sposobu/zasad dokonywania rozliczeń i płatności, zmiana płatnika.
e. zmiana terminu realizacji na pisemny wniosek Wykonawcy i uzyskaniu pisemnej zgody Zamawiającego,
f. zmiany wynagrodzenia na skutek niewykonania pełnego zakresu przedmiotu umowy;
g. zmiana wynagrodzenia na skutek wprowadzenia przez Wykonawcę programu rabatowego (promocji);
3. Wszelkie uzupełnienia i zmiany w treści niniejszej Umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu podpisanego przez Strony pod rygorem nieważności, z zastrzeżeniem ust. 4 .
4. Strony niezwłocznie pisemnie informują o zmianach danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Zamawiającego lub Wykonawcy.