Zamówienie obejmuje zaprojektowanie utworzenie i wdrożenie systemu klasy B2B do automatyzacji procesów biznesowych pomiędzy Zamawiającym a partnerem biznesowym w zakresie serwisowania mobilnych i stacjonarnych automatów biletowych (mobilne – zainstalowane w środkach transportu, stacjonarne – np. na przystankach).
Na czynności serwisowe składają się:
1) monitorowanie statusów automatów
2) monitorowanie i nadzorowanie stanu urządzeń składających się na wyposażenie automatów (banknotniki, zasobniki na bilon, komputer przemysłowy, drukarki, układ elektroniczny, układ elektryczny)
3) restart urządzeń
4) raportowanie transakcji sprzedaży gotówkowej i bezgotówkowej
5) wymiana uszkodzonych komponentów
6) odzyskiwanie danych oraz odbudowa macierzy dyskowych
Niektóre z ww. czynności są realizowane przez zdalny dostęp do danych automatów (np. monitorowanie statusów i raportowanie transakcji), ale pozostałe muszą odbywać się w miejscu zainstalowania automatu poprzez dostęp do jego systemu wewnętrznego.
Część z czynności jest także wykonywania cyklicznie w z góry założonych odstępach czasowych np. uzupełnianie brakującymi nominałami czy też wymiana rolki z papierem do drukarki. Czynności te są wykonywane w sposób nieoptymalny. Często zdarza się, że podczas objazdu serwisowego automatów serwisantom zabraknie kończącego się nominału lub wymieniają Rolke z papierem do drukarki, na której pozostaje jeszcze 10-20% papieru.
Celem projektu jest wdrożenie systemu, który pozwoli na zdalne monitorowanie zasobów automatów biletowych, zdalne wykonywanie aktualizacji oprogramowania i odbudowy danych oraz automatyczne powiadamianie pracowników Zarządu Transportu Miejskiego o konieczności interwencji w miejscu zainstalowania automatu (opróżnienie zasobników na gotówkę, uzupełnienie brakującymi nominałami lub uzupełnienie papieru dla drukarek termicznych).
Innowacja procesowa polega na tym, że dzięki wdrożeniu systemu B2B zamawiający będzie mógł w nowy sposób, poprzez komunikację elektroniczną realizować następujące procesy biznesowe:
- Proces monitorowania stanu automatu biletowego
Zostanie wdrożony System monitorowania stanu automatu biletowego. System zainstalowany będzie na komputerze przemysłowym biletomatu i będzie odpowiedzialny za monitorowanie zasobów oraz statusu urządzeń automatu. Dane te będą przekazywane online do systemu centralnego monitorującego pracą automatów. W relacji business-to-business system ten będzie przesyłał informacje z biletomatu do firmy nadzorującej biletomat (do zamawiającego - ITS Technology) a następnie będzie dane te zbierał, katalogował i przesyłał zbiorczo do działu obsługi przedsiębiorstwa komunikacyjnego.
System będzie posiadał moduł komunikacji z niskopoziomowym oprogramowaniem urządzeń zainstalowanych w biletomacie (monitor, drukarka, czytnik monet, banknotów, czytnik miejskiej karty bezstykowej, terminal do płatności kartami płatniczymi, hoppery)
- Proces obsługi serwisowej biletomatów
Za proces ten będzie odpowiadał drugi wdrożony system. System centralny, nadzorujący pracę biletomatów będzie ulokowany w chmurze i będzie umożliwiał obsługę serwisową wszystkich biletomatów. System będzie zbierał dane z oprogramowania zainstalowanego na komputerach przemysłowych biletomatów i prezentował je w formie raportów online, zbiorczo i z podziałem według zadanych kryteriów.
System ten umożliwi również wysyłanie poleceń do komputera przemysłowego biletomatu, np. restart automatu, czy też backup danych na pusty, nowo włożony dysk (np. po wymianie z powodu awarii).
System będzie również posiadał otwarty interfejs komunikacyjny API, który pozwoli na podłączanie do niego innych automatów różnych producentów.
Projekt będzie wdrażany etapowo, w podziale na trzy kolejne kwartały. W ramach realizacji projektu należy stworzyć dedykowane oprogramowanie.
SZCZEGÓŁOWY WYKAZ MODUŁÓW / ZADAŃ SKŁADAJĄCYCH SIĘ NA DOSTAWĘ OPROGRAMOWANIA:
Zadanie 1: System monitorowania stanu automatu biletowego, na zadanie to składa się:
1 Szczegółowa analiza wymagań i projekt funkcjonalny
2 Projekt bazy danych
3 Aplikacja monitorująca wraz z bazą danych
4 Protokoły komunikacyjne z urządzeniami biletomatu
5 Interfejs do wymiany danych z systemem centralnym
Zadanie 2: System centralny nadzorujący pracą automatów - etap I, na zadanie to składa się:
1 Szczegółowa analiza wymagań i projekt funkcjonalny
2 Projekt bazy danych
3 Wykonanie bazy danych
4 Moduł zarządzania użytkownikami
5 Kartoteka automatów
6 Moduł monitorowania online
Zadanie 3: System centralny nadzorujący pracą automatów - etap II, na zadanie to składa się:
1 Moduł automatycznego raportowania do serwisantów
2 Moduł automatycznej aktualizacji systemu komputera przemysłowego automatu
3 Otwarte interfejsy API dla automatów innych producentów
Zadanie 4: Usługa instalacji i konfiguracji systemu na serwerach zamawiającego
Wszystkie ww. moduły / zadania zostaną przekazane Zamawiającemu na zasadzie licencji (licencja niewyłączna) wieczystego użytkowania, bez przekazania praw autorskich do kodu źródłowego, z możliwością nanoszenia zmian w przyszłości (kod otwarty, możliwość upgrade’u), bez możliwości komercyjnej odsprzedaży, z nielimitowaną liczbą stanowisk zarówno po stronie Zamawiającego jak i Partnerów oraz nielimitowaną liczbą Partnerów. Licencja będzie przenoszona stopniowo, wraz z kolejnymi protokołami odbioru, na kolejne moduły / zadania systemu B2B.
Wykonawca (Oferent) wraz z zakończeniem prac, potwierdzonym końcowym protokołem odbioru, udzieli Zamawiającemu co najmniej 24-miesięcznej gwarancji na całość systemu B2B. Wymagany czas reakcji gwarancyjnej producenta oprogramowania wyniesie maksymalnie 4 godziny w dzień roboczy, w godzinach 8:00 do 16:00 a w pozostałych godzinach maksymalnie 4 godziny licząc od godziny 8:00 najbliższego dnia roboczego przypadającego po zgłoszeniu. Przez reakcję gwarancyjną rozumie się podjęcie działań zmierzających do niezwłocznego usunięcia usterek oraz naprawy systemu umożliwiających dalszą jego pracę.
Całość oprogramowania będzie umieszczona na infrastrukturze serwerowej (której dostawa nie jest przedmiotem niniejszego zapytania ofertowego) o parametrach nie gorszych niż:
Wymagania dla serwera:
- procesor min. 1szt. z taktowaniem min. 2.00 GHz, 8 rdzeniowy
- ilość obsługiwanych procesorów: min, 2
- zainstalowane dyski twarde min. 2x500GB
- pojemność zainstalowanej pamięci: min.16 GB
- ilość gniazd pamięci: min.12
- obsługa Raid
- karta sieciowa
- napęd DVD
- wolne zatoki 3.5 min. 7
- ilość zasilaczy: min.1
- moc zasilacza min.: 500 W
Minimalne wymagania szafy serwerowej to:
- szerokość 600mm
- głębokość 800mm
- możliwość montażu urządzeń o sumarycznej wysokości min 15U
- drzwi frontowe przeszklone zabezpieczone zamkiem
- możliwość zamontowania wentylatora
Minimalne wymagania routera to:
- min. 24 porty 1000Mbps
- wbudowany bezprzewodowy access point w standardzie 802.11b/g/n
- pamięć ram min. 128MB
Minimalne wymagania zasilacza awaryjnego UPS to:
- Obudowa do montażu w szafie Rack 19"
- Minimalna moc znamionowa: 1500VA
- Port komunikacyjny USB
Parametry techniczne łącza oraz zabezpieczenia serwera:
- Szybkość połączenia sieciowego, ilość adresów IP, lokalizacja serwerów, infrastruktura sieciowa: łącze internetowe ADSL o max. przepustowości 300MB/s. Maksymalne obciążenie na poziomie 10Mb/s, średnie 0,5 Mb/s, brak limitów przesyłania danych; stała 4 adresowa podsieć publicznych adresów IP, router i programowy firewall
- Rodzaje zabezpieczeń przed awarią: zasilacz awaryjny UPS
- Gwarancje producenta/dostawcy: Gwarancja producenta oprogramowania – planowany czas reakcji 4 godziny
- Techniki monitoringu i kontroli dostępu fizycznego do serwerów: dostęp fizyczny do serwerowni ograniczony do osób posiadających odpowiednie uprawnienia. Klucze wydawane tylko osobom z uprawnieniami
- Przewidywany sprzęt zapasowy: hosting na serwerach zewnętrznych, przewidywana konfiguracja - 2-rdzeniowy procesor 3,5 GHz; 2 GB RAM; 40 GB SSD; 2 TB transferu
Zamawiający zobowiązuje się udostępnić Wykonawcy (Oferentowi) wskazaną wyżej infrastrukturę serwerową nie później niż na 3 miesiące przed planowym zakończeniem realizacji zamówienia czyli do dnia 30 czerwca 2018 roku, w celu dokonania wszelkich prac związanych z instalacją i konfiguracją systemu.
Dodatkowe, specyficzne cechy systemu B2B:
- Przetwarzanie w chmurze obliczeniowej
System zostanie ulokowany w chmurze na serwerze Zamawiającego co ograniczy koszty i bariery podłączenia do systemu kolejnych sieci biletomatów dla innych klientów.
- Dostęp mobilny do danych i aplikacji
Interfejsy użytkownika zapewnią dostęp poprzez urządzenia mobilne dla wszystkich platform poprzez zapewnienie cech RWD (Responsive Web Design).
- Oprogramowanie jako usługa (SaaS) i/lub platforma jako usługa (PaaS)
Oprogramowanie będzie działało jako usługa SaaS dla klientów (pracowników odpowiedzialnych za biletomaty po stronie przedsiębiorstwa komunikacyjnego)
- Automatyzacja przepływu pracy (workflow) i/lub automatyzacja procesów biznesowych (BPM)
Zautomatyzowane zostaną następujące procesy biznesowe:
Proces monitorowania stanu automatu biletowego
Automatyzacja nastąpi poprzez zbieranie przez system i wysyłanie do klienta informacji o zasobach automatu (banknotniki, zasobniki na bilon, komputer przemysłowy, drukarki, układ elektroniczny, układ elektryczny). Dzięki temu klient nie będzie musiał sprawdzać wszystkiego na miejscu tylko pełną informację uzyska po zalogowaniu się do systemu B2B
Proces obsługi serwisowej biletomatów
Automatyzacja nastąpi poprzez zdalne raportowanie o usterkach i innych koniecznych do wykonania czynnościach serwisowych (restart urządzeń, raportowanie transakcji sprzedaży gotówkowej i bezgotówkowej, wymiana uszkodzonych komponentów, odzyskiwanie danych oraz odbudowa macierzy dyskowych). Część czynności firma serwisująca (zamawiający) będzie mógł wykonać zdalnie, jeżeli konieczny będzie wyjazd na miejsce zdarzenia (np. wymiana uszkodzonego monitora), administrator serwisujący będzie miał pełny podgląd o koniecznych do wykonania pracach zanim wyjedzie w teren.
- Otwarte standardy, opublikowane API
System centralny będzie miał otwarty protokół komunikacyjny w formie API, do którego zostanie sporządzona dokumentacja. Rozwiązanie to umożliwi dostosowanie biletomatów innych producentów do funkcjonowania w systemie.
Informacja nt. bezpieczeństwa przetwarzania danych w zamawianym systemie B2B:
- Organizacja systemu zapewnienia bezpieczeństwa informacji: Systemem będzie administrowała osoba posiadająca minimum 10 letnie doświadczenie zawodowe w administracji systemami informatycznymi, sprawujący nadzór nad zabezpieczeniami platformy w środowisku serwerowym. Użytkownicy będą otrzymywali dostęp do systemu po przejściu szkolenia z zakresy bezpieczeństwa systemu oraz jego użytkowania.
- Zastosowane rozwiązania prawne: zarówno Zamawiający jak i partnerzy poprzez oprogramowanie będące przedmiotem projektu nie będą mieli dostępu do danych z kart kredytowych, rachunków bankowych oraz danych osobowych użytkowników biletomatów. Oprogramowanie zamawiane u dostawcy oprogramowania, w ramach realizacji projektu nie będzie obciążone żadnymi wadami prawnymi (uwzględnione to będzie m.in. w istotnych postanowieniach umowy). Oprogramowanie służyć będzie do realizacji procesu obsługi serwisowej biletomatów a więc nie będzie służyło w procesie e-handlu, nie będzie przetwarzało danych osobowych, nie będzie wykorzystywało tzw. plików cookies. W związku z tym jedyne rozwiązania prawne dotyczyć będą zapisów umowy cywilno-prawnej zawartej pomiędzy Zamawiającym a partnerami business-to-business o obsługę serwisową biletomatów. Tak więc rozwiązane zostaną m.in. kwestie własności oprogramowania (właścicielem oprogramowania, a więc nabywanych w ramach realizacji projektu licencji będzie wyłącznie Zamawiający), poufności danych, zasad współpracy, wynagrodzeń etc.
- Zastosowane narzędzia kontroli dostępu: fizyczna kontrola dostępu poprzez dostęp do pomieszczeń (klucze) tylko dla osób posiadających odpowiednie uprawnienia
- Zastosowane techniki kryptograficzne: zastosowane algorytmy kryptograficzne MD5 oraz certyfikaty dla połączeń SSL
- Zabezpieczenie przed złośliwym oprogramowaniem: na serwerze oraz stacjach roboczych zainstalowane oprogramowanie antywirusowe chroniące przed złośliwym oprogramowaniem
- Zabezpieczenie fizyczne i środowiskowe: Pomieszczenie w którym znajdują się serwery są odpowiednio zabezpieczone, wyposażone w gaśnice, nie znajduje się w nim instalacja wodna; pomieszczenie nie jest ogólnodostępne – dostęp tylko dla osób posiadających klucz do zamka. Zastosowane zostaną także odpowiednie zabezpieczenia antyprzepięciowe.
- Szkolenia personelu i osób korzystających z systemu: cykliczne kwartalne szkolenia personelu administratorów oraz użytkowników z zakresu nowych wersji systemu oraz zapewnienia bezpieczeństwa systemu
- Zabezpieczenia nośników danych, kopie bezpieczeństwa: nośniki danych zabezpieczone przez mirroring danych na dyskach oraz regularne (codzienne, przyrostowe), kopie bezpieczeństwa zlokalizowane w zewnętrznej specjalistycznej firmie hostingowej
- Metody uwierzytelniania i nadawania praw dostępu: prawa dostępu nadawane przez administratora systemu po przeszkoleniu z zakresu użytkowania i bezpieczeństwa systemu
- Testowanie bezpieczeństwa oprogramowania: wymagane przeprowadzenie na systemie testów: bezpieczeństwa, akceptacyjnych, funkcjonalnych, wydajnościowych, integracyjnych oraz testów spójności - będzie to należeć do zakresu obowiązków dostawcy oprogramowania, co będą potwierdzały zapisy umowy.
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo: za bezpieczeństwo systemu odpowiedzialny będzie administrator systemu posiadający minimum 10 letnie doświadczenie zawodowe w administracji systemami informatycznymi, sprawujący nadzór nad zabezpieczeniami platformy w środowisku serwerowym
Oferty nie spełniające powyższych parametrów nie będą brane pod uwagę.
O zamówienie mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
- Posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
Za spełnienie powyższego warunku Zamawiający uzna podpisane oświadczenie Oferenta na formularzu według udostępnionego wzoru.
- Posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne do wykonania przedmiotu zamówienia.
Wykonawca aby spełnić warunek musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia jest krótszy - w tym okresie, wykonał a w przypadku świadczeń okresowych i ciągłych również wykonuje, co najmniej jedno zamówienie, którego przedmiotem były usługi dostawy i wdrożenia oprogramowania do zarządzania siecią automatów biletowych z interfejsami do komputera przemysłowego oraz mikrokontrolerów automatu biletowego, oraz obejmowało jednocześnie, co najmniej: Instalację, parametryzację i konfigurację systemu automatów biletowych, przeprowadzenie integracji systemu z zewnętrznymi systemami na kwotę co najmniej 200.000,00 zł brutto.
W celu potwierdzenia warunku Wykonawca składa wykaz wykonanych usług, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów na rzecz których usługi zostały wykonane oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie (np. protokoły odbioru, referencje) z których w sposób jednoznaczny i nie budzący zastrzeżeń będzie wynikało, że zakres dostawy/usługi jest zgodny z treścią warunku.
- Znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej umożliwiającej realizację zamówienia.
Wykonawca aby spełnić warunek musi wykazać, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową o wartości nie mniejszej niż 200 000 PLN.
W celu wykazania spełnienia warunku Wykonawca przedstawi zaświadczenie z banku wskazujące na posiadanie środków finansowych bądź zdolności kredytowej na kwotę min. 200.000 zł wydanego nie wcześniej niż 1 miesiąc przed terminem składania ofert.
- WZÓR OFERTY:
Złożona oferta powinna zawierać co najmniej:
- nazwę i adres Oferenta,
- termin wykonania zamówienia,
- wartość przedmiotu zamówienia (netto oraz brutto w PLN) łącznie oraz wycenę poszczególnych modułów / zadań
- informacja na temat okresu gwarancji,
- podpisane oświadczenie Oferenta na formularzu według udostępnionego wzoru,
- wykaz zrealizowanych dostaw/usług wraz z potwierdzeniem ich realizacji (zgodnie z zapisami pkt. IV.b)
- zaświadczenie z banku wskazujące na posiadanie środków finansowych bądź zdolności kredytowej na kwotę min. 200 000 zł wydanego nie wcześniej niż 1 miesiąc przed terminem składania ofert,
- termin ważności oferty minimum 60 dni, podpis i pieczęć oferenta.
02.01.2018 do godziny 9:00
osobiście lub poprzez wysyłkę na adres siedziby firmy:
Jasionka 954, 36002 Jasionka, pokój nr 224
O terminie złożenia oferty decyduje data i godzina dostarczenia jej na wskazany adres.
Miejsce otwarcia ofert: Jasionka 954, 36-002 Jasionka, pokój nr 224
Termin otwarcia ofert: 02.01.2018 godzina 9:15
Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty Zamawiający kierować się będzie następującymi kryteriami:
Kryterium 1. Cena:
waga kryterium: 60%
maksymalna liczba punktów do uzyskania: 60 pkt
Kryterium 2. Okres gwarancji:
waga kryterium: 40%
maksymalna liczba punktów do uzyskania: 40 pkt
Ocena ofert zostanie przeprowadzona wyłącznie w oparciu o w/w kryteria wg. niżej wymienionych zasad:
Kryterium nr 1 Cena – C:
Cena ( C ) obliczenie liczby punktów przyznanych każdej ofercie, w niniejszym kryterium zostanie dokonane na podstawie poniższego wzoru:
C = (cena najniższa / cena badana) x 60 pkt
Przez cenę rozumiana jest łączna wartość netto za wykonanie przedmiotu zamówienia, wskazaną w formularzu ofertowym.
W kryterium nr 2 Okres gwarancji - G
Okres gwarancji ( G ), rozumiany jako okres czasu po końcowym odbierze oprogramowania, w którym Wykonawca (Oferent) zapewnia usuwanie usterek oraz naprawy systemu umożliwiające dalszą pracę - obliczenie liczby punktów przyznanych każdej ofercie, w niniejszym kryterium zostanie dokonane na podstawie poniższego wzoru:
- okres gwarancji: co najmniej 24 miesiące – 0 pkt.
- okres gwarancji: co najmniej 36 miesięcy – 20 pkt.
- okres gwarancji: co najmniej 48 miesięcy – 40 pkt.
Liczba punktów za poszczególne kryteria zostanie zsumowana i będzie stanowić końcową ocenę oferty.
Zamawiający dokona wyboru oferty najkorzystniejszej tj. takiej, która uzyska największą ilość punktów.
W celu uniknięcia konfliktu interesów, zamówienie nie może być udzielone podmiotom powiązanym osobowo lub kapitałowo z zamawiającym. Przez powiązania kapitałowe lub osobowe rozumie się wzajemne powiązania między zamawiającym lub osobami upoważnionymi do zaciągania zobowiązań w imieniu zamawiającego lub osobami wykonującymi w imieniu zamawiającego czynności związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem procedury wyboru wykonawcy a wykonawcą, polegające w szczególności na:
- uczestniczeniu w spółce jako wspólnik spółki cywilnej lub spółki osobowej,
- posiadaniu co najmniej 10% udziałów lub akcji,
- pełnieniu funkcji członka organu nadzorczego lub zarządzającego, prokurenta, pełnomocnika,
- pozostawaniu w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa drugiego stopnia lub powinowactwa drugiego stopnia w linii bocznej lub w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli.
Zamawiający dopuszcza zmiany w umowie zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania po obustronnych konsultacjach i wyrażonej przez niego zgodzie w formie aneksu do umowy.