Uprzejmie  informuję, że uchwałą z dnia 21 stycznia 2015 r., nr  16/323/15  - Zarząd  Województwa Podkarpackiego dokonał zmiany Wytycznych  Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013 w sprawie udzielania zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, w stosunku do których nie stosuje się ustawy prawo zamówień publicznych. Zmiana Wytycznych polega na wprowadzeniu szeregu modyfikacji wynikających z nowelizacji Prawa zamówień publicznych oraz dodaniu rozwiązań wynikających z praktycznych doświadczeń IZ RPO WP, a także zaleceń Komisji Europejskiej oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).

Wytyczne powinny być stosowane od dnia ich opublikowania na stronie  www.rpo.podkarpackie.pl i dotyc zyć będą zarówno Beneficjentów zobowiązanych do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (w odniesieniu do zamówień współfinansowanych ze środków EFRR, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro), jak i Beneficjentów nie mających statusu „zamawiającego” zgodnie z art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych.

            Zgodnie z zapisami Komunikatu wyjaśniającego Komisji Europejskiej dot. prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02) - zasady równego traktowania i niedyskryminacji pociągają za sobą obowiązek przejrzystości, który polega na zagwarantowaniu wszystkim potencjalnym oferentom odpowiedniego poziomu upublicznienia informacji umożliwiającego rynkowi otwarcie na konkurencję.

            Według Komisji Europejskiej  praktyka kontaktowania się z licznymi potencjalnymi oferentami np. poprzez zapytania ofertowe nie jest wystarczająca w tym zakresie, nawet jeżeli podmiot zamawiający zwraca się do przedsiębiorstw z innych państw członkowskich lub próbuje nawiązać kontakt z wszystkimi potencjalnymi dostawcami. Stosując tego rodzaju selektywne podejście nie można wykluczyć dyskryminacji względem potencjalnych oferentów, w szczególności nowych uczestników rynku. To samo odnosi się do wszystkich form „biernej” publikacji, w przypadku której podmiot zamawiający nie upublicznia informacji w sposób aktywny, lecz udziela odpowiedzi na pytania wnioskodawców, którzy sami dowiedzieli się o planowanym udzieleniu zamówienia.

            Dlatego też optymalnym sposobem na spełnienie wymogów ustanowionych przez TSUE jest publikacja wystarczająco dostępnego ogłoszenia przed udzieleniem zamówienia. Takie ogłoszenie powinno być opublikowane przez podmiot zamawiający w celu otwarcia udzielania zamówień na konkurencję.

            Wychodząc naprzeciw tym postulatom Instytucja Zarządzająca RPO WP uruchomiła portal internetowy – https://zamowieniarpo.podkarpackie.pl – na którym beneficjenci osi II – VII RPO WP zamieszczać będą ogłoszenia o zamówieniach. Zaproponowane rozwiązanie ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona wykonawców i w efekcie uzyskanie jak najkorzystniejszej ceny. Z myślą o wykonawcach stworzono zaawansowaną wyszukiwarkę ogłoszeń, która umożliwi selekcję m.in. ze względu na rodzaj zamówienia czy miejsce realizacji zamówienia.

Ogłoszenia publikowane na portalu https://zamowieniarpo.podkarpackie.pl zawierają podstawowe informacje na temat zamówienia, wystarczające jednak wykonawcy do podjęcia decyzji o przystąpieniu do zamówienia. Należy jednak pamiętać, iż podstawowym źródłem informacji o zamówieniu jest strona internetowa beneficjenta, na której powinny znaleźć się wszystkie informacje wymagane w Wytycznych IZ RPO WP, a w przypadku zamówienia na roboty budowlane także dokumentacja projektowa.

Za niekwalifikowane mogą zostać uznane w całości lub w części wydatki Beneficjenta, który po wejściu w życie niniejszych Wytycznych i podaniu ich do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie na stronach internetowych www.podkarpackie.pl lub www.rpo.podkarpackie.pl przeprowadzi procedury bez zachowania zasad w nich określonych. W przypadku stwierdzenia wystąpienia naruszeń zapisów Wytycznych, mających skutek finansowy Instytucja Zarządzająca może wymierzać korekty finansowe przy odpowiednim zastosowaniu zasad określonych w opracowanym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dokumencie „Wymierzanie korekt finansowych za naruszenia prawa zamówień publicznych związane z realizacją projektów współfinansowanych ze środków funduszy UE” (tzw. Taryfikator).